JIM MARSHALL

The Haight: Love, Rock & Revolution

29. 1. — 28. 3. 2016
Výstava představuje tvorbu světově proslulého fotografa rockových hvězd 20. století.

Jim Marshall je považován za jednoho z nejslavnějších a nejplodnějších fotografů dvacátého století. Všeobecného ohlasu dosáhl zejména díky fotografiím největších hudebních ikon druhé poloviny 20. století jako jsou Beatles, Rolling Stones, Janis Joplin, Eric Clapton či Johnny Cash. Výstava v Leica Gallery Prague umožňuje nahlédnout pouze do zlomku z Marshallova rozsáhlého díla. Nechybí zde však průlomové fotografie z počátku jeho kariéry v letech šedesátých a sedmdesátých. Z vystavených fotografií můžeme nasát atmosféru posledního koncertu The Beatles v Candlestick Parku v San Franciscu v roce 1966, vypravit se na koncertní šňůru s Rolling Stones v roce 1972, nebo spatřit velikány hudební scény jako jsou například Jim Morrison, Johnny Cash nebo Carlos Santana.

Reportáž o výstavě v Událostech ČT, 27.01.2016
Rozhovor v pořadu ARTMIX s kurátorkou výstavy Karin Rehn-Kaufmann, ředitelkou sítě galerií Leica, 23.02.2016
Článek Josefa Chuchmy, Lidové noviny, 09.02.2016


JIM MARSHALL - životopis

1936  Narodil se 3. února v Chicagu, ve státě Illinois.
1938  Přestěhoval se s rodiči do San Francisca v okrese Fillmore.
1959  Koupil si první fotoaparát Leica, model M2.1960: Fotografuje Johna Coltrana v domě Ralpha J. Gleasona.
1962  Stěhuje se do New Yorku; dostává za úkol vytvořit obaly alb pro nahrávací studia Atlantic, Columbia a ABC Paramount a medailonek Theloniouse Monka pro Saturday Evening Post.
1964  Fotograficky zaštiťuje folkový festival v Newportu; stěhuje se zpátky do San Francisca.
1966  Fotí poslední koncert Beatles na stadionu Candlestick Park v San Franciscu.
1967  Fotografuje popový festival v Monterey - Jimi Hendrix pálí svou kytaru, Janis Joplin slaví úspěchy jako začínající hvězda atd.; jako první americký fotograf zachytil skupiny Cream a The Who; na festivalu Summer of Love intenzivně dokumentuje skupiny Grateful Dead, Moby Grape Big Brother, Jefferson Airplane, Carlose Santanu a další.
1968  Fotografuje živé nahrávání Johnnyho Cashe ve Folsomském vězení.
1969  Vytváří řadu ikonických fotek na Woodstocku, jako např. The Who a jejich pozdrav slunci; fotografuje nahrávání pro Crosby, Stills, Nash a Young; vzniká slavný obraz Johnnyho Cashe vypouštějícího ptáka u San Quentinu; fotografuje Allman Brothers na obal alba At Fillmore East; vydává první knihu s Baronem Wolmanem – „Festival“.
1971  Fotografuje Milese Davise v západním Fillmoru a skupinu The Who v SF Civic Auditoriu.
1972  Fotograficky zaštiťuje americké turné Rolling Stones pro časopis Life; během přestávky na turné fotí schůzky s nahrávacím studiem Sunset Sound pro album „Exile On Main Street“.
1973  Fotografuje Dripping Spring Festival a vytváří kultovní záběry Willie Nelsona, Leona Russella a Krise Kristoffersona; fotí T-Rex ve Winterlandu v San Franciscu.
1974  Fotografuje společně dva velikány country Johnnyho Cashe a Waylona Jenningse v Johnnyho domě v Hendersonville; fotografuje Micka Taylora – jeho poslední focení před tím, než odešel od Rolling Stones.
1975  Fotografem seriálu „Ulice San Francisca“, kde hrají Michael Douglase a Karl Malden; fotografuje Stones 75 Tour.
1976-78  Fotografuje jazzové velikány Carmana McRea a Dizzyho Gillespie, nebo Joan Baez a Mimi Farina v Greek Theatre v Berkeley; pro studio A & M obal alba „The Best of Joan Baez“, a mnoho dalších.
1987  Vydavatelství Terra Firma vydává „Tomorrow Never Knows — The Beatles' Last Concert“ s textem Erica Lefcowitze.
1992   Chronicle Books vydávají „Monterey Pop“ s fotografiemi Jima Marshalla a textem od Joela Selvina.
1995  Záříjové číslo časopisu Giutar Player obsahující Marshallovy černobílé fotografie Jima Hendrixe z roku 1967 se stává nejprodávanějším číslem v historii časopisu.
1996  Fotografie skupiny Red Hot Chili Peppers pro Warner Brothers.
1997-99  Bullfinch Press vydává „Not Fade Away“ s předmluvou od Marshallova přítele Michaela Douglase; a knihu „Early Dylan“ s fotkami Jima Marshalla, Barryho Feinsteina a Daniela Kramera.
2004  Získává za výjimečný přínos v oblasti hudební fotografie cenu Lucie; Chronicle Books vydává knihu „Jim Marshall: Proof“, která poskytuje netradiční pohled na proces výroby fotografie.
2005 Stává se držitelem ceny časopisu MOJO za rok 2005; Chronicle Books vydává „Jazz“, rozsáhlou sbírku Marshallových fotografií velkých jazzových hudebníků; stává se sponzorem organizace MS Friends - non stop linky pomoci pro lidi žijící s roztroušenou sklerózou, kterou založila jeho dlouholetá asistentka Amelie Davis.
2007  Reklamní kampaň pro Nissan a jeho nejnovější sportovní auto Nissan GT-R.
2008  Výstava v Galerii 291 v San Franciscu (Marshall v platině) a v galerii 7 For All Making v New Yorku.
2009  Omnibus vydává knihu „Trust“, obsahujíci dosud nepublikované černobílé i barevné fotografie; výstava v Morrison Hotel Gallery v New Yorku spojená se křtem knihy „Trust“; v rámci výstavy ve Stanley Weiss Gallery vydává Harper Collins katalog „Match Prints“, ve kterém srovnává padesát vybraných fotografií z díla Jima Marshalla s padesáti fotografiemi Timothyho Whita.
2010  Chronicle Books vydává „Pocket Cash“, Marshallovu poslední knihu, která byla dokončena krátce před jeho smrtí 24. března.

Mám zájem dostávat nejnovější informace na e-mail.

Leica Gallery Prague je součástí mezinárodní sítě Leica galerií.