Ruud van Empel

16. 1. — 18. 4. 2009
Ruud van Empel (1958) vytváří ve svých digitálních kolážích nový svět – ideální pohádkový svět – technikou kopírování a vkládání objektů a digitálních úprav, používaje tak počítač jako štětec. Jednou z hlavních poznávacích charakteristik jeho kompozic je vysoká úroveň kvality zpracování. Skutečně jsou téměř příliš dokonalé – každý detail, každá barva jsou jakoby nadpřirozené. Svět, který Van Empel vytvořil, je světem surrealistickým. Jeho práce možná vypadají poměrně realisticky, ale to, co reprezentují ve skutečnosti nikdy neexistovalo. Jedná se o díla, která jemně a pečlivě vytvořil jejich vizionářský tvůrce. Upravené obrazy jsou téměř příliš krásné, aby mohly být opravdové. Tato nepřirozená dokonalost způsobuje, že se Van Empelovy práce zdají záhadné a poněkud znepokojující – máte dojem, že se pod povrchem skrývá cosi záludného, nevíte však kde nebo kdy to může vyplavat na povrch.


Ve svých fotografiích se Ruud van Empel rád zaměřuje na konkrétní témata, která zpracovává po etapách. Státní úředníci v kanceláři v sérii The Office (1996-2001), pohledy z okna ve Frame Story (1998-2000), osudové ženy ve Study for 4 Women (2000) a The Naarden Studies (2002).

Pro svou poslední sérii nazvanou Study in Green z let 2003-2004 zvolil Van Empel poprvé přírodu jako hlavní téma. Mladé školačky v lese, některé se zdají býti ztělesněním nevinnosti, jiné vyzařují zneklidňující krásu Lolitek. Nacházejí se ve společnosti kůzlátek Bambi uprostřed zeleně, vlka v pohádkovém lese, sovičky v dutém stromě, či v panenské lesní scenérii. Ale na první pohled je vám zřejmé, že v této zelenější-než-zelené scenérii se někde v křoví ukrývají různá nebezpečí – bezejmenné, neurčité, leč všudypřítomné hrozby. Znepokojivé pocity se vám dostanou pod kůži a zůstanou s vámi ještě dlouho po jejich zhlédnutí.

Ruud van Empel  spolupracoval s renomovanými holandskými televizními producenty Ajan Ederveen a Tosca Niterink na televizním seriálu „Kreatief met kurk“ vysílaný televizní společností VPRO. Téže produkoval televizní seriály Ons genoegen (Michiel van Erp) a Televisie (Arjan Ederveen). Jako grafik vytvořil mimo jiné razítka a plakáty pro divadelní společnosti Orkator a De Parade. Od roku 1996 vytváří Ruud van Empel téže výrobky z plastů. Je držitelem ocenění Charlotte Köhler Prize a H.N. Werkman Prize. Fotografie Ruuda van Empela se nacházejí ve sbírkách Groninger Museum v Groningenu, Frisia Museum ve Spanbroeku, Ministerstva zahraničních věcí v Haagu, Rabobank Nederland v Eindhovenu a Netherlands Colección Juan Redón v Barceloně (Španělsko).

Mám zájem dostávat nejnovější informace na e-mail.

Leica Gallery Prague je součástí mezinárodní sítě Leica galerií.