14. 1. 2021 - 11. 4. 2021
Šestice výrazných českých fotografických osobností se nechala inspirovat fenoménem běžkařského závodu Jizerská 50, který se stal impulzem pro nasnímání této události svébytným charakterem jejich vizuálního pojetí. Jan Šibík (*1963) zaznamenává Jizerskou 50 svým charakteristicky silným reportážním rukopisem, byť sportovní fotografii se nikdy aktivně nevěnoval. Jeho černobílé fotografie tak pojímají tuto sportovní událost jako příběh závodu, se všemi radostmi i bolestmi jejich účastníků. To naopak Markéta Navrátilová (*1972) je specialista na sportovní fotografii; přesně ví z jakého místa, pod jakým úhlem pohledu vytvoří emocionálně silnou fotografickou výpověď, ve které dokáže zachytit unikátní dynamiku tohoto zimního sportu. Jiří Langpaul (*1974) se jako jediný ze šestice zúčastněných věnuje fotografování Jizerské 50 již několik let. Opakovaně se vrací na místo v Jizerských horách, kde pořizuje portréty jednotlivých závodníků; amatérských, profesionálních, mužů i žen všech věkových a výkonnostních kategorií. Tomáš Vocelka (*1965) naopak Jizerskou 50 vnímá v její celistvosti, z nadhledu, z ptačí perspektivy, kterou mu poskytuje focení z výšky malého sportovního letadla. Vznikají tak unikátní, velmi silné výtvarné kompozice, kde klikatící had závodníků vytváří s okolní přírodou kompaktní celek. Daniel Hušták (*1990) ke svému fotografování přistupuje ze zcela jiného úhlu pohledu. Celkový dojem ze závodů skládá z jednotlivostí, možná až banalit, drobných věcí či minimalistických prvků, které ve výsledku celý závod tvoří. Jeho fotografie jsou pohledově minimalistické, velmi čisté a zcela prosté jakýchkoliv konkrétních osob. Poslední ze šestice je výrazná fotografická osobnost z oblasti aktu a módní fotografie. Lukáš Dvořák (*1982) nefotografuje v místě závodu, svoje vnímání Jizerské 50 hledá v kráse a dokonalosti ženského těla; těla plného života a energie, což je v podstatě obecně charakteristické pro všechny účastníky tohoto těžkého a krásného závodu současně.